Ismerd meg a Merrell sikersztoriját

A lassan már 40 éves Merrell egy többnyire túracipőkre és túrabakancsokra szakasodott, folyamatosan megújulni, s fejlődni képes márka, ami az évtizedes tapasztalatok és legmodernebb innovációk talaján állva a kategóriájának úttörője. Tervezőik kompromisszumokat nem ismerően mernek kísérletezni a legújabb technológiákkal, ötletekkel.

 

A Merrell márka története az 1981-as esztendőig nyúlik vissza. Ekkor döntött úgy az USA-beli Utahban egyedi, 500 dolláros bőrcsizmákat készítő Randy Merrell, valamint a Rossignol télisport márka két vezetője, John Schweitzer, és a korábbi sí-olimpikon, Clark Matis, hogy közös céget hoznak létre. A két menedzser tervezte már egy ideje, hogy önálló, túracipőket gyártó vállalatot alapítanak, ám ehhez kellett egy tervező-designer is. Erre a szerepre ideális embert találtak a Backpaper nevű magazinban, a márka későbbi névadója, Randy Merrell személyében, aki korábban cipőtervezést és -készítést is tanult, így a cégben is ő vezette a termékfejlesztési folyamatokat. Clark Matis menedzselte a termelést és irányította a marketing projekteket, míg John Schweitzer az üzleti érzékével és az olaszországi kapcsolataival járult hozzá a cég sikeréhez. 

 

Így indult el a fejlődés útján a Merrell, ami a tartós, minőségi, s mégis megfizethető kültéri cipők és bakancsok piacának egyik legnépszerűbb márkája lett. Az első modell tervei 1982-ben készültek el, ennek nyomán indult meg a gyártás Olaszországban, ahonnan könnyen lehetett nagy exportpiacokra szert tenni. Végül 1983-ban kezdték el kiszállítani az első terméket, eleinte még csak az USA keleti partvidékének túraboltjaiba. Ugyanebben az évben mutatták be az első olyan - QForm névre keresztelt - túrabakancsot is, ami kifejezetten a nők egyedi láb és csontszerkezetéhez, járásához igazítva fejlesztettek ki a nagyobb teljesítmény és kényelme érdekében. 1985-ben dobta piacra a Merrell az ‘Eagle’ nevű modellt, ami a futócipők könnyedségét ötvözte a túracipők stabilitásával. Ez adta az inspirációt, hogy a fejlesztést elindítsák a multi-sport technológia felé is, szélesebb célcsoportokat is megtalálva a Merrell cipőkkel.

 

Randy Merrell 1986-ban úgy döntött, hogy visszatér korábbi életéhez és munkájához, folytatja tovább az egyedi csizmák készítését, így eladta a nevét viselő cégben lévő részesedését. Ugyanebben az évben már 25 ezer pár Merrell bakancsot és cipőt értékesítettek az amerikai piacon. Hamarosan a többi alapító is kikerült a tulajdonosi körből, 1987-ben a céget a finn Karhu sportvállalat vásárolta meg, s tulajdonolta egészen 10 éven keresztül. Ez idő alatt a gyártás átkerült Ázsiába, ezáltal az előállítás költségeit anélkül tudták csökkenteni, hogy az a minőség rovására ment volna. A folyamat eredménye az egyre megfizethetőbb, így szélesebb rétegek számára elérhető is túracipő márka, a Merrell világhódító sikere lett.

 

Töretlen népszerűség, új szériák és fejlesztések

 

Az eladások évről évre megduplázódtak, 1990-ben már évi 300 ezer pár túrabakancsot és túracipőt értékesítettek világszerte 10 millió dollár értékben. A fejlődés töretlen volt, nem csak anyagilag. Sorban jelentek meg az új szériák, fejlesztések: mint a Jungle Moc-ok és a World Collection, valamint a Vibram® talp és Gore-Tex szövet. A 90-es évek közepére már 22 országban árulták a Merrell cipőket és bakancsokat, a cégnek volt már központja az USA-ban, Kanadában, az Egyesült Királyságban és Skandináviában is.

 

Tíz év elteltével a Karhu is eladta a Merrellt a Wolwerine World Wide vállalatnak, persze nem azért, mert ne ment volna jól az üzlet, hanem mert olyan ajánlatot kaptak az 1997-ben már 23 millió példányban értékesített márkára, amit nem tudtak visszautasítani. Az új tulajdonossal karöltve bátrabb kísérletezés indult el, Clark Matis kreatív csapata új modellek sorát tervezte meg, melyek közül a Jungle Moc széria lett az egyik sláger. A velúr bőrből bőrből készült felső részt egy igazi, terepre termett talp teszi zseniálisan egyszerűvé és nagyszerűvé. Népszerűsége bő egy évtizeden át nőttön nőtt, mert amíg 2002-ben 3,5 millió párat adtak el belől világszerte, addig hét évvel később már a 10 milliós határt is átlépte a Merrell cipők éves eladása. Nem véletlen, hogy 1999-ben Footwear News nevű magazin az “Év sport és kültéri márkájának” választotta meg a Merrellt. 2001-ben került ki a Merrell gyártósoráról a gyalogtúrázásra tervezett első Chameleon modell, ami néhány év alatt a márka sikerének egyik új alappillére lett. 

 

A túraruházat és a kiegészítők piacára 2006-ban lépett be a cég a Merrell Apparel almárka létrehozásával, így már szinte a teljes túrasport szegmenst lefedte a Merrell kínálata. 2010-re a Merrell cipőket és bakancsokat már 151 országban értékesítették, az éves bevétele pedig átlépte az 500 millió dollárt. Az elmúlt másfél évtizedben saját boltok tucatjait nyitotta meg világszerte a Merrell, így növelve az értékesítésből származó nyereséget. Az e-kereskedelem piacán való megjelenés is segítette a márka tovább terjeszkedését. Az üzleti sikereket nem csak az innováció és a piacszerzés kamatoztatja a Merrell, hanem ismert túra- és kalandsportolókkal is együttműködésre léptek, s a nemzetközi hírnévre szert tett, extrém nehéz, csapatmunkán alapuló, erő és állóképességi versenysorozat, a Tough Mudder szponzora is lett 2016-ban. 

 

A Merrell szellemisége

 

Azt vallják a Merrellnél, hogy a saját utunk követése és annak felfedezése az első naptól kezdve a természetünkben lakozik. A felfedezés szabadsága pedig létünk egyik alappillére, a természetben való barangolás pedig tökéletesen megadja az ismeretlennel való szembenézés érzését. Az ismeretlen és nehéz akadályok leküzdéséhez pedig elengedhetetlen a megfelelő felszerelés. A Merrell szellemiségét az első túrabakancs elkészítésétől kezdve egészen a legújabb innovatív technológiákkal elkészített túracipőkig a márka 4 alapvető értéke biztosította: a kényelem, a tartósság, a design és a sokoldalúság.

 

Kényelem: A Merrell úgy gondolja, hogy ha azt csináljuk, amit szeretünk, akkor közben mentálisan és fizikailag is jól kell érezni magunkat. Ezért a túracipőket és túrabakancsokat úgy alakítják ki, hogy a lehető legkényelmesebb maradjon extrém körülmények között is.


Tartósság: Büszkén állíthatja magáról a Merrell, hogy a neve egyet jelent a tartóssággal. Termékeiket úgy tervezik meg, hogy kibírják a masszívabb igénybevételt és kopást is. Ezáltal kevesebb elhasznált lábbeli keletkezik, ami fontos szempont a fenntarthatóságot középpontba állító Merrellnél.


Design: A Merrell cipőket és túrafelszereléseket úgy alakítják ki, hogy jól is nézzenek ki, egyedi és felismerhető jelleget adva a termékeknek. Nagy erőfeszítéseket tesznek a forma- és színvilág kialakítása során, hogy a kényelmi és teljesítménybeli szempontok találkozzanak a jó megjelenés érzésével.


Sokoldalúság: A Merrell cipőket gyalogláshoz, futáshoz, túrázáshoz és hegymászáshoz, valamint pihenésre készítették. Tehát többféle szabadidős tevékenységre kifejlesztett, ún. multi-sport technológiával szolgálja ki a sokrétű igényeket. A Merrell sokféle emberhez illik, a sokféle kalandhoz megbízható társat nyújt. 

 

Merrell a fenntarthatóság jegyében

 

Folyamatosan keresi a lehetőségeket a Merrell menedzsmentje, hogy a fenntarthatóság jegyében élen járjanak az újrahasznosítás terén. Nem csak arra törekszenek, hogy egyszer használatos vagy óceánból “kihalászott” műanyagból készüljenek a Merrell lábbelik, hanem a vásárlást követően is támogatják - az USA-ban - a termékek élettartamának meghosszabbítását, gyári javítással és alkatrészek gyártásával. 

 

Büszkék arra a Merrellnél, hogy cégük tagja a 2012-ben alakult, ún. Fenntartható Ruházat Koalíciónak, melynek tagjai önkéntesen vállalják, hogy betartják a Higg Index - ruházati és cipőipari - értékelési szabványt. A Higg Index célja, hogy segítsen a cégeknek meghatározni, hogy milyen gyakorlati lépéseket kellene tenniük, mellyel működésük társadalmi és környezeti szempontból is a fenntarthatóbbá válik. A szabvány útmutatásai a Merrell általános márkastratégiájától kezdve, a felhasznált anyagokon át a megtervezett modellekig több területen is befolyásolják a gondolkodást, miközben egyensúlyt teremtenek a teljesítmény és a tartósság, a fejlődés és a fenntarthatóság között.

Kattints, és válassz egy Merrellt magadnak!

FACEBOOK